Comecei essa ilustração com o costumeiro esboço a lápis. Em seguida, na fase do nanquim, lapidei a formas não evidenciadas no lápis. Apliquei também sombras sólidas. Usei tanto caneta quanto pincel. O legal é que pinceis velhos e acabados proporcionam texturas interessantes. Nunca os dispenso.
A próxima etapa foi a aguada de nanquim, respeitando o claro escuro. Depois usei corretivo para acrescentar mais claro e enfatizar as texturas do desenho. Salpiquei corretivo para dar um aspecto desgastado e sujo à composição.
Por último, Photoshop.
Fim.
I started this illustration with the old pencil sketch. Then, in the ink step, I built the shapes that were not highlighted in the pencil sketch. I applied solid shadows too. I used the pen and the brush. The nice thing is that the old and damaged brushes end up giving interesting textures. I never put them away.
The next step was the ink wash, respecting the light and dark. Then I used a liquid corrector to add more light and emphasize the textures from the drawing. I scattered the liquid corrector to give a rough and dirty appearence to the composition.
And last, the Photoshop.
The end.
Perfeição , como sempre
ResponderExcluir